Rädda världen rädda världen rädda världen – bostadsbuller och isbjörnar

Hej
Mina två senaste insändare har blivit en aning justerade av respektive redaktör, ett öde som tydligen kan drabba även de bästa av alla publicerade insändarförslag. Vid ett annat justerat insändartillfälle har jag framfört mina protester i efterhand men det gagnat föga och varför bita den hand som publicerar en? Istället får du nu chansen att läsa insändarna som de stod i tidningarna och så som jag velat att det skulle stå. Jag säger inte att den ursprungliga ordalydelsen behöver vara bättre, tvärtom, den ursprungliga ordalydelsen behöver inte vara bättre, men jag kan tycka att ibland tappar en insändare vid justeringen lite gnista.

Först ut var en insändare som kom in så här i Hallands Nyheter 31 januari.

”Såväl Naturvårdsverkets som Boverkets kommande vägledning om industribuller är bra men utgår från att bullret utomhus tillåts öka. Därmed blir fler människor bullerstörda, vilket går emot myndigheternas uppdrag. Dessvärre ignorerar vägledningen också helt det lågfrekventa ”jag blir tokig”-framkallande lågfrekventa bullret. Verkligen verken, ni som ska skydda vår hälsa, stå emot och säg nej till tvånget från politiker att acceptera att det byggs nya hem på bullrigare platser!”

Jag hade skrivit Regeringen, för som jag förstått det är det just Regeringen som gett Socialdepartementet i uppdrag att se till att det blir tillåtet att bygga närmare bullriga industrier och Naturvårdsverket och Boverket kan blott foga sig. Eftersom det i en annan insändare samma dag citerades Groucho Marx: ”Politiken är konsten att leta efter problem, hitta dem överallt, ställa fel diagnos och använda fel botemedel.” är det som om jag instämmer i allmänt politikergnäll och det har jag inte för avsikt. Däremot anser jag att just Regeringens ståndpunkt med kommandot: Bygg i bullrigare lägen, kosta vad det kosta vill, är ett misstag. Att det sedan var förra Regeringen som bestämde detta är en pikant liten detalj i vår demokrati.

Sedan var det Dagens Nyheters tur att låta mig komma med den 6 februari, dessutom med en liten bild. Kul. Insändaren var en replik på en annan insändare, som bland annat tyckte att ”Uppvärmningstrenden för jordens uppvärmning är i starkt avtagande” och avslutade med ”Simma lugnt”. Jag hjärnfilade på ett svar under någon vecka (spännande process, en morgon vaknade jag urtidigt och hade ett glasklart precis på pricken-svar redo, somnade om övertygad om att detta kunde jag bara inte glömma. När jag vaknade igen – var det borta) och skickade in det som så här:

”Jag önskar att insändarskribenten som menar att vi kan simma lugnt eftersom uppvärmningen avtar har rätt men det finns ett par aber, minst. Det ena att WMO säger att 2014 blev det varmaste uppmätta året hittills. Det andra att isbjörnar i Arktis flyttar till säkrare isar. Hur förklarar vi för björnarna att den issmältning de flyr från, med smältvatten plaskande kring ramarna, bara drabbar toppen av isberget och att de kan fortsätta simma lugnt runt resten?”

OK lite bluddrigt och eftersom platsen är knapp på insändarsidan förstår jag och böjer mig inför att redaktören tar saxen men att insändarbörjan blev som den blev tycker jag var lite synd:

”Uppvärmningen avtar, men det finns ett par aber. Det ena är att 2014 blev det varmaste uppmätta året hittills. Det andra att isbjörnar i Arktis flyttar till säkrare isar. Hur förklarar vi för björnarna att den issmältning de flyr från, med smältvatten plaskande kring ramarna, bara drabbar toppen av isberget och att de kan fortsätta simma lugnt runt resten?”

WMO är FN:s världsmeterologiska organisation och de har bland annat väderleksrapporter från framtiden. Enligt dem så var 2014 det varmaste uppmätta året hittills. Detta kan en förstås tvivla på men varför det? Om isbjörnarna som söker sig till issäkrare platser stod i samma DN som simma lugnt-insändaren. Ursprungsartikeln var väl inte helt lättläst men gav mig stöd till svarsinsändaren.

Så här, bland annat, räddar jag världen, kom igen nu, gör det du med på det sätt du tycker är bäst. Nu!
Kram Mikael :- )

Om mikaeros

wiser and wiser every day
Det här inlägget postades i insändare / letter to an editor och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

