Rädda världen – minska koldioxidutsläppen

Rädda världen. Rädda världen. Rädda världen. Rädda världen.

Så där. Lite mer positiva ord för Internättrålaren att håva in och analysera för att sedan ge genomslag i den verkliga världen. För ännu har vi inte nått ända fram med att Rädda världen från möjliga klimatförändringar.

I Dagens Nyheter 12 maj var det 23 klimatforskare som uttryckte sin oro över dessa förändringar genom att föreslå att alla politiska beslut som ger mer klimatutsläpp skulle bannlysas. Jag håller med. Hur det rent praktiskt ska gå till kan diskuteras och frågan är bannlysning av mer koldioxidutsläpp bara ska gälla vid politiska beslut.

Funderingen fick jag inför de nyligen uppbrunna rishögar vid påskafton och valborg. Är detta rätt? Kan jag och du fortsätta med dessa gamla eldningsriter bara för att vi ”alltid” har gjort så? Om jag och du nu står inför en klimatförändring som vi inte vet hur den ska yttra sig och än mindre sluta, ska jag och du då inte göra allt som står i vår makt för att Rädda världen genom att minimera koldioxidutsläpp? Se gärna Hållbarhetens gräns som ligger på SVT-UR (http://urplay.se/Produkter/179422-Varlden-Hallbarhetens-grans). I ca 42:a minuten talar den norskamerikanske forskaren på sin charmiga engelska, om vad jag och du, vad det verkar oundvikligen, är på väg mot – om vi inte enas om att Rädda världen, och sedan sätter igång och verkligen gör det.

Sedan läste jag i en annan tidning… 2015 kommer massor av skog i Sverige (2000 hektar) att brännas för att vi ska få fart på svedjenäva, mosippa, goliatmusseron och andra arter som gynnas av skogsbränder. Här skulle det vara på sin plats med en bannlysning för att Rädda världen. Ingen planerad skogsbrand som ger mer koldioxid till luften! Ska ni bränna får ni ha en plan för hur koldioxiden ska tas om hand. För att Rädda världen är det viktiga att inte mer koldioxid släpps ut. I detta resonemang släpper jag frågor om det sot som blir av dessa bränder och även frågor om de bränder som orsakas av åsknedslag, och för all del, av pyromaner också.

Det kan vara så att vi närmar oss den koldioxidhalt i luften när händelser går över styr och vi inte längre kan påverka dem. Jag tror det är bråttom. Översvämningen av Serbien och Bosnien, är de normala avvikelser eller en trend? Den vädermässigt fina första halvan av 2014 här hemma, är det en normal variation eller en trend?

Eftersom det brinner i knutarna måste jag och du, ja alla människor, alla! måste ta sitt ansvar som individer, inte bara som politiker eller tjänstemän på en länsstyrelse som godkänt skogsbränningen. Detta innebär att jag och du i alla våra beslut måste börja tänka på om det som vi gör är något som gynnar eller missgynnar klimatet. Ställer jag och du in oss på att minska koldioxidutsläppen, jag mitt och du ditt, kan jag och du med medvetna val inom ett år halvera våra egna utsläpp. Inom ytterligare ett år kan jag och du ha halverat mitt och ditt personliga utsläpp ännu en gång. Detta utan att det är speciellt ansträngande, bara genom att välja rätt efter bästa förmåga.

Vad jag och du gör spelar roll för vi får inte glömma att Sveriges invånares totala koldioxidutsläpp för de liv jag och du lever inom landets gränser, inte har minskat med 23 procent sedan 1990-talets början, som vår, i mitt tycke i många avseenden förträffliga, miljöminister Ek påstår. Enligt Naturvårdsverket har istället mitt och ditt svenska livs koldioxidutsläpp ökat med 15 procent, inräknat de utsläpp som mitt och ditt liv orsakar i de länder där mycket av det vi nyttjar produceras. Så kom igen nu. Det går inte att såsa eller bara glida omkring. Jag och du måste Rädda världen, och det nu! Människa – överlev säkrare med mindre utsläpp.

All I am saying – is give humanity a chance

Om mikaeros

wiser and wiser every day
Det här inlägget postades i jag hade en dröm / I had a dream och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Rädda världen – minska koldioxidutsläppen

  1. Enligt forskarna är den ökande småskaliga vedförbränningen ett av de stora problemen för oss människor i EU när det gäller luftkvalité. Idag, Lyssna gärna: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=5884627

Kommentera

